Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Willem Teerlink - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Willem Teerlink - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Willem Teerlink

Blijf op de hoogte en volg Willem

03 Mei 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

47km

Vertrek met regen maar 2 uurtjes later wordt het droog en komt zelfs de zon door. Het is weer een aardige klim bij elkaar. Venijn zit in de staart zeggen ze. Kenmerkend voor Galicia zijn de oude maisschuurtjes die je overal tegenkomt en de plaatsnamen waarvan veel er met een O of A beginnen. Het taaltje is ook weer wat anders. De omgeving is mooi maar niet spectaculair. Ja en dan ben je er ... Met Sevilla mee en nog te fietsen naar de airport 1281km. Wat ik al verwachtte; Santiago is een grote kermis (of noem het toeristisch). Tot mijn verbazing zie ik tientallen (Spaanse) mountainbikers. Er zal dus wel een stuk op een van de pelgrimsroutes zijn dat lekker te fietsen is. Bij een oficina staat een lange rij van pelgrims om hun stempelboekje te verzilveren met een officiële verklaring van de route die is afgelegd. Op basis hiervan zal je dan wel de "aflaat" in de kerk krijgen. Ik dus niet. Ben een soort illegale pelgrim.

VIA DE LA PLATA (Zilverroute)
De route die ik heb gefietst was al in de Romeinse tijd een belangrijke verbinding van Sevilla naar het Noorden en werd ruim 2000 jaar geleden aangelegd als heerbaan voor de Romeinse legioenen. Op diverse plaatsen staan nog Romeinse mijlpalen(=1000 x stap met rechter-en linkerbeen). Na de Romeinse tijd werd de Via de la Plata een belangrijke handelsroute. Dankzij deze route konden de Moren na hun inval in Spanje in 711 snel oprukken naar het Noorden. Pas in "Picos de Europa" bij de golf van Biskaje wisten de katholieke koningen uit het Noorden de Moren te stuiten. Door de ontdekking van het apostelgraf van Sint Jacob werd de Via de la Plata een pelgrimsroute en Santiago een belangrijke plaats. Vanaf de 11e eeuw werden de Moren teruggedrongen naar het zuiden door o.a. De ridders van de orde van Santiago (of het rode zwaard) en natuurlijk El Cid. Het zou nog tot 1492 duren totdat de Moren uit hun laatste bolwerk Granada zouden zijn verdreven. Na de Spaanse eenheid door het huwelijk van Ferdinand van Aragon en Isabela van Castilie. In hetzelfde jaar ontdekte Columbus Amerika en binnen de 25 jaar daarna begon de uitbouw van het Spaanse wereldrijk met Cortez, Pizarro en andere conquistadores. In deze tijd was de Via de la Plata een belangrijke aanvoerweg van zilver en andere rijkdommen uit de Spaanse koloniën. Na de rijke jaren raakte Spanje eeuwenlang in verval; de rest kennen we.......

• 04 Mei 2015 - 09:38

Theo:

Is het mijn verbeelding of was deze tocht een eitje vergeleken met de vorige?

In ieder geval, Chapeau! En goeie reis naar huis.

• 04 Mei 2015 - 10:03

Hans Pluim:

Hi Guillerm, mooie reis gehad begrijp ik uit de verhalen, geen gekkigheid gehad. Ben benieuwd naar de foto's. Had me niet beseft dat de Romeinen zo ver zaten. Dat moeten toch ook mooie reisverslagen zijn geweest. Spreek je eind mei. Groet Hans